کمبود امکانات و خشکسالی، علت رکود مکتب‌خانه‌های قرآنی سنگال
کد خبر: 3650481
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
در گفتگو با ایکنا عنوان شد:

کمبود امکانات و خشکسالی، علت رکود مکتب‌خانه‌های قرآنی سنگال

گروه بین‌الملل: جیم درامی، اسلام‌شناس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه داکار تصریح کرد: کمبود امکانات و خشسکالی‌های متوالی سبب شده که مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن در روستاهای سنگال رونق گذشته خود را از دست بدهند.

کمبود امکانات و بروز مشکلات عامل رکود فعالیت‌های قرآنی
«جیم درامی»، پژوهشگر و اسلام‌شناس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه «داکار» و فارغ‌التحصیل دانشگاه الازهر مصر، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در خصوص فعالیت‌های دینی و قرآنی در این کشور  آفریقایی گفت: حضور اسلام در سنگال به 1000 سال پیش باز می‌گردد و از آن زمان تاکنون مراکز قرآنی زیادی در این کشور تأسیس شده که در زمینه فعالیت‌های آموزش حفظ قرآن و علوم اسلامی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در این مراکز قرآنی، علاوه بر این که تلاش می‌شود انسان‌هایی صالح برای دین و زندگی در جامعه تربیت شود، آموزش‌هایی در زمینه مشارکت در عرصه‌های مختلف اجتماعی و توسعه اقتصادی کشور نیز داده می‌شود.

قدمت مکتب‌خانه‌ها

این اسلام‌شناس سنگالی در خصوص قدمت مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن در سنگال گفت: قدمت این مکتب‌خانه‌ها به حدود 1000 سال یعنی همان زمان حضور اسلام در سنگال برمی‌گردد و تعداد این مکتب‌ها در سطح شهرهای این کشور همچنان در حال افزایش است.

وی گفت: در گذشته، بیشتر مکتب‌های قرآنی در روستاها متمرکز بود، اما در حال حاضر، کمبود امکانات و بروز مشکلاتی متعددی از قبیل خشکسالی سبب شده که بیشتر این مراکز به شهرها منتقل شوند و به همین خاطر شهرهای سنگال شاهد تأسیس روزافزون مراکز قرآنی جدید هستند.

عدم حمایت دولت

درامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: در کشور سنگال، مسابقات قرآن زیادی در دو سطح منطقه‌ای و ملی به صورت سالیانه برگزار می‌شود که این رقابت‌ها بیشتر از سوی تاجران و ثروتمندان تأمین مالی می‌شود که همین مسئله، در ایجاد انگیزه‌ میان جوانان و دانش‌آموزان برای گرایش به سمت قرآن کریم و حفظ این کتاب الهی تأثیرگذار بوده، این در حالی است که دولت به صورت رسمی حمایتی از برنامه‌های مختلف دینی و قرآنی به عمل نمی‌آورد.

این اسلام‌شناس سنگالی که دارای دکترای ادبیات عرب و تمدن اسلامی از دانشگاه داکار است، اظهار کرد: اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرآنی در سنگال تاکنون نقش مهمی در علاقه‌مندی روز افزون دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان به یادگیری قرآن کریم داشته، این در حالی است که افزایش علاقه‌مندان به حفظ و یادگیری قرآن نیازمند گسترش و افزایش تعداد مراکز قرآنی است.

اجرای کم‌رنگ فعالیت‌های قرآنی

این پژوهشگر قرآنی در خصوص اجرای برنامه‌های دینی و قرآنی در سطح دانشگاه‌های سنگال نیز گفت: سنگال یک کشور لائیک است و به همین خاطر دولت اهتمامی به فعالیت‌ها دینی و قرآنی ندارد و بیشتر برنامه‌های قرآنی در سنگال متمرکز بر سطح محلی و خصوصی برگزار است که این برنامه‌ها و مسابقات از سوی اشخاص و نهادهای خصوصی برگزار می‌شود.

جیمی درامی گفت: با وجود این که حمایت رسمی دولتی از برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد، اما محدودیتی در زمینه تدریس مطالعات اسلامی و عربی و تمدن‌های مختلف در سنگال وجود ندارد و دروسی در این حوزه در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه‌‌ها تدریس می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین دانشکده‌ها و کرسی‌های تدریس علوم اسلامی نیز از سوی فارغ‌التحصیلان سنگالی دانشگاه‌های مختلف جهان عرب تأسیس شده که در این دانشکده‌ها، دروسی با موضوع ادبیات عرب و اسلام‌شناسی تدریس می‌شود و کسانی که موقعیت رسیدن به دانشگاه‌های رسمی دولتی را ندارند می‌توانند در این دانشکده‌های خصوصی تحصیل کنند.

یادآور می‌شود که سلیمان گی، مدیر مرکز اسناد و مسئول نسخ خطی بخش اسلام‌شناسی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه شهر داکار، پایتخت سنگال و جیم درامی، اسلام‌شناس این پژوهشگاه، دکترای زبان عربی و تمدن اسلامی و فارغ‌التحصیل دانشگاه الازهر در قالب یک فرصت مطالعاتی و به دعوت مرکز توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، 14 تا 23 مهرماه میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند و «نقش اندیشمندان ایرانی در تفاسیر قرآن» و «نقش متخصصان ایرانی در نگه‌داری نسخ خطی» موضوع تحقیقات این دو اسلام‌شناس سنگالی است.

این دو  کارشناس و پژوهشگر سنگالی ظهر ۱۶ مهرماه در دفتر خبرگزاری ایکنا حضور پیدا کردند و از نزدیک با فعالیت‌های رسانه‌ای ایکنا آشنا شدند/.

captcha